NEKROTIZIRAJUĆI ENTEROKOLITIS DOJENČADI – NOVE MOGUĆNOSTI LIJEČENJA

Mislav Knežević,, Josip Juras, Jurica Vuković, Boris Filipović-Grčić

1Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu; 2Klinika za ženske bolesti i porode KBC-a Zagreb, Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu; 3
Klinika za pedijatriju KBC- Zagreb, Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Ključne riječi: nekrotizirajući enterokolitis, dojenčad, nove mogućnosti liječenja

SAŽETAK. Nekrotizni enterokolitis (NEC) dojenčadi razorna je bolest koja zahtijeva intenzivno liječenje te čiji je razvoj teško predvidjeti. Njegova pojava i progresija povezani su s mnoštvom mogućih uzroka. Zato su posljednjih godina mnoge studije napravljene s namjerom pronalaženja učinkovitih novih načina liječenja i prevencije. Neki od njih su dizajnirani za proučavanje i izoliranje specifičnih čimbenika pronađenih u majčinom mlijeku, a drugi su bili više
usredotočeni na ispitivanje sintetičkih molekula ili prirodnih lijekova. Etiologija NEC-a i njezine epidemiologije, nakon čega slijedi karakterizacija patologije i patogeneze, kao i simptomatologije, kliničke, radiološke i biokemijske metode detekcije. Kratko su opisane nove metode i tehnike liječenja: faktor rasta sličan inzulinu, oligosaharidi ljudskog mlijeka, obitelj epidermalnog faktora rasta, transformirajući faktor rasta, enzim-alkalna fosfataza, vitamin A, obitelj trefoil faktora,
masne kiseline lanca grana, eritropoetin, kisika i ozona. Poseban naglasak stavljen je na ulogu majčinskog mlijeka kao izvora mnogih biokemijskih čimbenika u sprječavanju i čak liječenju NEC-a. Potrebne su daljnje istrage kako bi se smanjio učestalost i ozbiljnost, kao i poboljšali šanse za pacijente s NEC-om.